پوشش پلی یورتان

پوشش پلی یورتان


پلی یورتان

پوشش پلی اورتان یک پوشش دو جزئی میباشد که کاربردهای بسیاری در زمینه صنعت و ساختمان پیدا کرده است. از تولید فوم های صندلی گرفته تا استفاده در انواع رنگ ها و کفپوش ها و سیستم های حفاظت خوردگی. مختصر در ارتباط با پلی یورتان مطالبی گرد اوری شده که امید است مورد توجه شما واقع گردد.

پلی یورتان چیست؟

شیمیدان اتو بایر و همکارانش در سال 1937 پلی اورتان را کشف کردند. از آن زمان مشخص شده است که پلی اورتان می تواند به عنوان محافظ برای کف استفاده شود، اما می تواند بیشتر از یک پوشش کف استفاده شود. از آنجا که می تواند انواع مختلفی داشته باشد، گزینه های نحوه استفاده از پلی اورتان عملاً بی پایان است.

پلی اورتان با یک فرایند بسیار علمی ایجاد می شود. این کار با واکنش یک پلیول (الکلی با بیش از دو گروه هیدروکسیل واکنشی در هر مولکول) با دی ایزوسیانات و البته مواد افزودنی مناسب همراه آن آغاز می شود. معنای عملی این محصول این است که پلی اورتان نه تنها یک پوشش مقاوم در برابر مواد شیمیایی است بلکه می تواند به چسب های مخصوص، انواع فوم ها و موارد دیگر تبدیل شود. بدیهی است که تمرکز ما در اینجا پلی اورتان است که برای محافظ و درزگیر روی کف استفاده می شود.

پوشش پلی اورتان سخت ترین پوشش کف است که می توانید برای هر نوع کف استفاده کنید. این سیستم برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی ایجاد شده است، به این معنی که از مقاومت کافی در برابر اکثر مواد شیمیای (بنزین، روغن، روغن هیدرولیک انواع اسید) که با کف در تماس باشند، برخوردار است. این مقاومت طراحی شده، تمیز کردن پلی اورتان را راحتر می کند.

پوشش پلی یورتان

یکی دیگر از مزایای پوشش پلی اورتان، تقویت سطح کف برای طول عمر بیشتر است. این پوشش از سطوح مختلف کف محافظت می کند و ظاهر آنها را طولانی تر از هر نوع پوشش دیگر حفظ می کند. می توانید به راحتی از آن در هر کاربری که فکر می کنید ممکن است با آن برخورد خشن شود استفاده کنید. انعطاف پذیری ذاتی پلی اورتان می تواند بسیاری از امور را برطرف کند.

مزایای استفاده از  پلی یورتان

  • زیبا و نظافت اسان، تنوع رنگ بالا

با قرار گرفتن در معرض نور خورشید از زرد شدن مجدد محافظت می کند. حتی پس از سال ها، کف شما رنگ اصلی را حفظ می کند.

  • مقاومت کششی بالا

به دلیل خاصیت ارتجاعی بیشتر، راحتی راه رفتن و کاهش سر و صدا را بیشتر تجربه کنید. علاوه بر این، این کف را می توان روی سطوح ناهموار اعمال کرد.

  • بدون درز

هیچ قطره ای نمی تواند از این طبقه عبور کند. این امر باعث می شود که کف نیز به راحتی تمیز شود.

پوشش پلی یورتان

دلایل اجرای کفپوش پلی اورتان

بر اساس بحث فوق، پوشش پلی اورتان احتمالاً بهترین گزینه شما برای یک کف با دوام با کیفیت بالا است. هنگام استفاده، مزایای زیادی دارد. با این وجود، هنوز افرادی هستند که به جای پلی اورتان انواع دیگر کفپوش را انتخاب می کنند.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا کفپوش پلی اورتان یک انتخاب واضح برای محل کار شما است:

  • شما می توانید انتظار ترافیک سنگین در یک منطقه خاص را داشته باشید

کفپوش های پلی اورتان در مکان هایی استفاده می شود که تردد زیاد نفر و وسایل نقلیه وجود دارد. بیشتر اوقات در داخل و اطراف پارکینگ ها و مسیری که به آنها منتهی می شوداز پلی یورتان استفاده می شود.  آنقدر قوی است که می تواند از ترافیک سنگین و ثابت با نگهداری بسیار کمی در صورت وجود پشتیبانی کند.

  به خاطر داشته باشید که کفپوش پلی اورتان نرم تر از اپوکسی است، حتی اگر بسیار محکم، بادوام و انعطاف پذیر شناخته شود. با استفاده از این نوع کفپوش، اساساً رفت و آمد افراد در آن منطقه را استاندارد تر می کنید.

کفپوش پلی اورتان به دلیل همه ویژگی هایی که در کنار هم دارد تقریباً برای کاربردهای فضای باز ایده آل است. ضد آب، بسیار مقاوم در برابر آسیب های فیزیکی مانند خراش و سایر اشکال ضربه و در برابر تأثیر اشعه ماوراء بنفش.
اما عامل اصلی اینکه چرا برای این برنامه ها مناسب است کشش و انعطاف پذیری آن در مورد دما است. به احتمال زیاد، تغییر ناگهانی و مرتبط با درجه حرارت باعث ترک خوردن قسمت هایی از کف به دلیل انقباضات یا گسترش بتن زیرین می شود.

  • گرد و غبار و خاک را جدا می کند.

این نوع کفپوش اجازه نمی دهد غبار به آن بچسبد. حتی اکثر نشتی ها به راحتی تمیز می شوند زیرا حتی اگر مدتی باقی بماند، نمی چسبد.
این امر نظافت و نگهداری آن را بسیار آسان می کند.  حتی اگر یک پوشش پلی اورتان برای کف چوبی یا بتنی داشته باشید، فقط باید نظافت اولیه را برای تمیز و مرتب نگه داشتن وسایل انجام دهید. تمیز کردن این کفپوش هایی که با پلی اورتان پوشانده شده اند فقط به یک جارو و یک دستمال تمیز کننده نیاز دارد تا همه چیز را تمیز کند. تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، نیاز به پاک کننده ملایم برای کفپوش بتنی است تا تمیز نگه داشته شود. به غیر از این هیچ چیز خاصی در مورد نحوه تمیز کردن این نوع کفپوش وجود ندارد.

پوشش پلی یورتان

کف پلی اورتان برای بخش های زیر مناسب است:

  • صنایع خودروسازی
  • خدمات بهداشتی و درمانی
  • صنایع دارویی
  • معادن
  • صنایع فرآوری مواد غذایی
  • تولیدکود
  • صنایع شیمیایی
  • صنعت الکترونیک

تفاوت بین کف پلی اورتان و اپوکسی

این دو ماده رایج ترین رزین ها برای پوشش نهایی کف هستند. آنها تقریباً در همه کاربردها – صنعتی، تجاری و حتی مسکونی استفاده می شوند. این امر به این دلیل است که اگرچه اشکال مختلف کفپوش به پایان می رسد، اما به طور مشابه دوام، سخت و مقاوم در برابر انحرافات فیزیکی هستند.

اشکال دیگر شباهت ها بین آنها شامل قابلیت ضد آب بودن کف می باشد. اما در بیشتر موارد، آنها برای محافظت بیشتر از کف های بتنی در برابر تقریباً هر نوع آسیب و خاک که ممکن است در آینده مشکلی ایجاد کند، طراحی شده اند.

گفته می شود، این دو نوع کفپوش بیشتر برای کاربردهای مختلف مناسب است.

کفپوش پلی اورتان بسیار انعطاف پذیر و کشسان است. این امر به آنها در مقایسه با خراش و سایر اشکال آسیب فیزیکی برتری می دهد. به دلیل این امر، کفپوش پلی اورتان اغلب در مکان هایی که ترافیک سنگین در آنها انتظار می رود استفاده می شود.

کشش آن برای مکانهایی که احتمال تغییر دما وجود دارد نیز بسیار مهم است. وقتی دما تغییر می کند، کفپوش معمولاً شروع به منبسط شدن یا جمع شدن می کند. با تغییر ناگهانی در ترکیب بتن زیر، اکثر کفپوش های غیر از پلی اورتان شروع به ترک خوردن می کنند – اما وقتی از کف پلی اورتان استفاده می کنید این اتفاق نمی افتد.

یک لایه پوشش پلی اورتان فقط 2 تا 3 میلی متر ضخامت دارد و قابل تنظیم نیست. کم و بیش کیفیت کفپوش را کاهش می دهد. نکته دیگری که باید در مورد آن صحبت شود این است که پوشش پلی اورتان در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است. در صورت قرار گرفتن در معرض مقدار کمی از نور خورشید در مدت زمان مشخص، هیچ گونه تغییر رنگی را تجربه نخواهد کرد. این برای برخی از کاربریهای فضای باز مانند پارکینگ اتومبیل یا فضاهای تجاری عمومی مناسب است.

پوشش پلی یورتان

ویژگی بارز کفپوش پلی اورتان

پلی اورتان کاملاً نرم تر از اپوکسی است. به این معنی که در برخی مناطق، بهتر است از این نوع کفپوش استفاده کنید تا مردم بتوانند با خیال راحت تری روی آن منطقه قدم بگذارند. همچنین در انواع مختلف از مات تا بسیار براق ارائه می شود.

اگرچه به نظر می رسد که پوشش پلی یورتان محصول فوق العاده ای است، اما به خاطر داشته باشید که  کفپوش اپوکسی نیز ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. کفپوش اپوکسی به طور معمول در سه فرمول موجود است: آب، حلال. و 100٪ جامد این سطوح مختلف از ضخامت 3 تا 10 میلی متر را برای یک پوشش امکان پذیر می کند. آنها همچنین به خوبی به بتن می چسبند. گاهی اوقات، حتی می توان از آن به عنوان یک عامل روکش برای بتن قدیمی یا فرسوده که نیاز به سطح جدید دارد استفاده کرد.

کفپوش های اپوکسی، به ویژه نوع 100٪ جامد، بسیار سخت، ضخیم و مقاوم در برابر ضربه است. با این حال، ترکیب شیمیایی آن را نسبت به نور U.V حساس می کند.  مگر اینکه در فرمول بازدارنده هایی وجود داشته باشد. هر دو کفپوش پلی اورتان و اپوکسی دارای سطحی از مقاومت شیمیایی هستند که تا حد زیادی به نحوه فرموله شدن آنها بستگی دارد، اما از نظر استاندارد، از مقاومت نسبتاً یکسانی برخوردارند. اگرچه این بحث به شدت از کفپوش پلی اورتان حمایت می کند، اما باید در نظر داشت که هر دو در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

پوشش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان خود تراز 

این سیستم پوشش پلی یورتان خود تراز کننده دارای سطح براق نسبتاً جذاب و بدون درز است. این به طور خاص برای صنعت خودرو و هوانوردی طراحی شده است که به مقاومت شیمیایی و سایش بالا نیاز دارد. کفپوش پلی یورتان خود تراز کننده مقاوم در برابر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر سایش و نظافت آسان. همچنین بسیار تزئینی است زیرا ما آنها را در رنگهای مختلف ارائه می دهیم.

پوشش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان مقاومت شیمیایی بالا

نسخه دیگری از پوشش پلی یورتان خود تراز که مقاومت شیمیایی بسیار بالایی دارد. برای مناطق اختصاص داده شده به فرآیندهای خشک، که ممکن است چند نشت شیمیایی را تجربه کنند مناسب است. بهترین کاربری برای پوشش پلی یورتان مقاومت شیمیایی بالا شامل ذخیره سازی مواد شیمیایی، آزمایشگاه ها، انبارها و کارخانه های چاپ است.
کفپوش پلی یورتان مقاومت شیمیایی بالا مطابق با USDA و FDA است، مقاومت شیمیایی فوق العاده بالایی دارد و می تواند در برابر سایش و پارگی سخت مقاومت کند. آنها همچنین به دلیل بهداشتی بودن و تمیز کردن آسان شهرت دارند.

پوشش پلی یورتان

پوشش پلی یورتان صنعتی

کفپوش پلی یورتان صنعتی می تواند بسیاری از بارهای وارده به کفپوش را تحمل کند. دارای ساختار بالایی است و نسبتاً تزئینی است. این کفپوش مناسب محیط هایی است که ترافیک زیادی را تجربه می کنند و به نوبه خود نیاز به تمیز کردن عمیق دارد. پوشش پلی یورتان صنعتی یکی از جذاب ترین گزینه هایی است که می توانید انتخاب کنید. آنها مقاومت شیمیایی خوبی دارند. آنها همچنین فاقد حلال و آنتی باکتریال هستند. در نهایت، آنها بسیار زیبا هستند زیرا می توان آنها را با رنگ و روکش های متعدد نصب کرد و همچنین خش های قابل مشاهده را به حداقل می رساند.

پوشش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان آنتی استاتیک

کفپوش پلی یورتان آنتی استاتیک، کفپوشی رزینی است که مخصوصاً برای کاربردهای الکتریکی تولید می شود. این یک پوشش انتی استاتیک است که با انواع الزامات هدایت الکتریکی مطابقت دارد. مقاومت در برابر سایش را ارائه می دهد و نسبتاً بدون درز و از نظر الکتریکی ایمن است. این روکش معمولاً در مکانهای خشک پردازشی که تردد سنگین چرخ ها دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. مطابقت با رسانایی الکتریکی به آن اجازه می دهد تا در آزمایشگاه ها، اتاق های تمیز و مناطق آزمایش تجهیزات مورد استفاده قرار گیرد.

پوشش پلی یورتان

کف پلی یورتان ضد اسید

کفپوش پلی یورتان ضداسید در برابر مواد شیمیایی، به ویژه مایعات هیدرولیک و اسیدها بسیار مقاوم است. این پوشش برای محافظت از بتن در آشیانه هواپیما استفاده می شود. کفپوش را محکم می کند تا بتواند با فشارهای مکانیکی و شیمیایی ناشی از هواپیما مقابله کند. آنها بیشتر در مکان هایی که هواپیماها در آن پارک، تعمییر یا تست میشوند مورد استفاده قرار می گیرند.
کفپوش پلی یورتان ضد اسید دارای پوشش بالا و فاقد حلال است. مقاومت بالایی در برابر سوخت جت دارد و تمیز کردن آن نسبتاً آسان است.

پوشش پلی یورتان

پوشش پلی یورتان معمولی

این یکی از کفپوشهای رزین نگهداری سطح پایین است که هنوز دارای مقاومت در برابر سایش مناسب و مقاومت شیمیایی بالا است. بیشتر در مکان هایی استفاده می شود که معمولاً تردد عابران پیاده زیادی را تجربه می کنند مانند مغازه ها، فروشگاه های بزرگ، رستوران ها و اساساً انواع مختلف مناطق تجاری. کفپوش پلی یورتان معمولی مقاوم در برابر سایش است. همچنین بسیار بهداشتی و بسیار جذاب است و برای کاربردهای تجاری بسیار مناسب است.

پوشش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان تزئینی

کفپوش پلی یورتان تزئینی که از نظر بافت و جنب و جوش تزئینی طراحی شده است، دارای سنگریزه های بزرگی است که برای زیبایی بیشتر طراحی بر روی یک پایه اپوکسی رنگی پراکنده شده است. با یک سیلر شفاف به پوشیده شده است.

این گزینه یک راه حل جذاب برای کفپوش را ارائه می دهد که پتانسیل طراحی گسترده ای دارد. همچنین دارای پوشش نهایی سخت و تمیز کردن آن بسیار آسان است.

1. آماده سازی کف

  • در صورت نیاز کف را ساب بزنید. مگر اینکه کف کاملاً جدید و از قبل ساب خورده باشد، مهم این است که کف را سه بار با سه سطح مختلف ساب بکشید تا نواقص برطرف شود و سطح صاف شود. کار را با سنگ سنباده 36 دانه، سپس 60 دانه، شروع کنید و با لقمه ساب 100  تمام کنید. توجه ویژه ای به لبه ها و گوشه های اتاق داشته باشید.
  • کف را کاملاً جاروبرقی بکشید. از یک جاروبرقی صنعتی استفاده کنید تا تمام گرد و غبار و زباله های روی زمین را از بین ببرید. وکیوم خانگی شما به احتمال زیاد به اندازه کافی قوی نیست تا کار را انجام دهید، بنابراین اجاره یک ماشین صنعتی را برای این پروژه در نظر بگیرید. حتماً لبه ها و گوشه های اتاق را نیز با جاروبرقی پاک کنید.
  • سطح را با وایت اسپریت ها «حلّال های 402 و 403»پاک کنید. از وایت اسپریت ها برای تمیز کردن سطح کف و پاک کردن باقی مانده و گرد و غبار استفاده کنید. وایت اسپریت ها را روی یکپارچه تمیز بمالید و کل کف را پاک کنید و توجه ویژه ای به ترک ها، لبه ها و گوشه ها داشته باشید. اجازه دهید قبل از پوشاندن سطح با پلی اورتان کاملاً خشک شود. (شما می توانید وایت اسپریت ها را در فروشگاه های ابزار ، فروشگاه های هایپر منطقه خود پیدا کنید.)
  • برای محافظت از قرنیز از نوار چسب استفاده کنید. برای جلوگیری از برخورد تصادفی پلی یورتان روی قرنیزها، باید آنها را ماسک کنید. می توانید از روزنامه به همراه نوار پوشاننده استفاده کنید، یا از نوار پوششی به تنهایی برای پوشاندن قرنیز  استفاده کنید.

2 . استفاده از پلی اورتان

  • پلی اورتان را هم بزنید و داخل سینی رنگ بریزید. برای هم زدن کامل پلی اورتان از یک همزن رنگ استفاده کنید. هرچه بهتر آن را هم بزنید، شانس کمتری برای به پایان رسیدن حباب روی زمین خواهید داشت. با این حال، قوطی پلی اورتان را تکان ندهید، زیرا با این کار حباب های بیشتری به محصول وارد می شود. وقتی هم زدن را تمام کردید، پلی اورتان را داخل سینی رنگ بریزید. اطلاع از مواد ترمیم بتن کف اینجا کلیک کنید.
  • از یک برس یا پد نقاش برای زدن یک لایه نازک از پلی اورتان استفاده کنید. برس موی 8 تا 12 اینچی (20 تا 31 سانتی متر) انتخاب خوبی برای این پروژه است. از استفاده از پدهای پشمی بره، که به راحتی خاک را جمع می کنند، اجتناب کنید. از ضربات بلند و یکنواخت برای پوشاندن یک لایه نازک از پلی اورتان به کف استفاده کنید. از استفاده بیش از اندازه در مکان با پلی اورتان خودداری کنید – شما یک لایه نازک می خواهید. از رفتن چند باره به یک نقطه خودداری کنید، زیرا این باعث ایجاد حباب و نقص می شود.
  • اجازه دهید پوشش کاملاً خشک شود. جهت اطلاع از مدت زمان خشک شدن پلی اورتان مورد استفاده، دستورالعمل های روی بسته را بخوانید. به طور معمول، شما می توانید در عرض 4 تا 8 ساعت یک لایه دیگر را سنباده زده و اجرا کنید، اگرچه خشک شدن برخی از انواع تا 12 ساعت طول می کشد.
  • کف را با یک پارچه تمیز پاک کنید. پلی اورتان بر پایه آب را با صابون و آب ملایم تمیز کنید. برای تمیز کردن پلی اورتان بر پایه روغن از مواد معدنی یا رقیق کننده رنگ استفاده کنید. پاک کننده را با یک پارچه نرم بمالید و پس از اتمام آن را خشک کنید.
  • پلی اورتان را اماده کرده و داخل سینی رنگ بریزید. برای لایه دوم، باید پلی اورتان را رقیق کنید تا احتمال ایجاد حباب کمتر باشد. 10 قسمت پلی اورتان را با 1 قسمت وایت اسپریت (برای پلی اورتان بر پایه روغن) یا 1 قسمت آب (برای پلی اورتان بر پایه آب) در یک قوطی تمیز ترکیب کرده و آن را کاملاً هم بزنید. سپس آن را داخل سینی رنگ بریزید.
  • یک لایه پلی اورتان رقیق شده اجرا کنید. احتمالاً متوجه خواهید شد که برخی از نقاط دارای لایه ضخیم تری از پلی اورتان نسبت به سایر نقاط است. برای اطمینان از داشتن یک لایه یکدست، یک لایه نازک پلی اورتان را با استفاده از روش قبلی به کل کف بمالید.
  • بگذارید پلی اورتان خشک شود. مجدداً قبل از ادامه کار باید صبر کنید تا این کت خشک شود. برای تعیین زمان خشک شدن، به دستورالعمل های همراه با پلی اورتان مراجعه کنید. در این مرحله عجله نکنید، در غیر این صورت کف شما ممکن است خراب شود.
  • از یک پد ساینده برای یکنواخت کردن سطح استفاده کنید. پشم فولادی درجه 0000 برای این کار خوب عمل می کند. از پشم استیل خوب برای عبور از کل سطح کف، برای از بین بردن عیوب و همچنین اطمینان از یکدست و یکدست بودن کل پوشش استفاده کنید.
  • کف را تمیز کنید تا گرد و غبار از بین برود. با استفاده از همان روش قبلی، کف را تمیز کنید تا گرد و غبار یا بقایای آن پاک شود. قبل از افزودن لایه نهایی پلی اورتان، اجازه دهید کف کاملاً خشک شود.
  • یک لایه نهایی پلی اورتان اضافه کنید. برای پوشش نهایی از پلی اورتان با مقاومت کامل استفاده کنید. از تمیز کردن یا سنباده زدن این لایه پلی اورتان خودداری کنید. در عوض تا زمانی که اتاق به طور کامل تنظیم نشده است، از آن خارج شوید.
  • اجازه دهید لایه نهایی به مدت 24 ساعت خشک شود. پس از استفاده از آخرین لایه، نباید 24 ساعت روی زمین راه بروید. مبلمان خود را به مدت 72 ساعت جابجا نکنید و حداقل 1 هفته منتظر بمانید تا کف را تمیز کنید بعد اشیا یا وسایل و دستگاه را روی آن بچینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید